Papatya bitkisinin içinde bulunan chamomile, günümüzde tıp dünyasının en fazla kullandığı maddelerden biridir. Dünya Sağlık Örgütü de bugüne kadar papatyanın yararlarıyla ilgili birçok tıbbi makale yayınlamıştır. Almanya’da birçok ruhsatlı ilacın içinde de bulunan papatya özleri; deri, oral iltihaplar, bakteriyel enfeksiyonlar gibi birçok rahatsızlığın tedavisinde, harici olarak kullanılmaktadır

.
Bu bitkinin gastrointestinal sistem (midebağırsak kanalı) hastalıklarında da dahili olarak kullanımı onaylanmıştır.

UYKU SORUNLARINDA YARARLI
Papatya özellikle Avrupa’da uyku sorunlarını çözmeye yönelik ev yapımı ilaçlarda da sıklıkla kullanılmaktadır. Papatyanın içinde bulunan luteolin ve apigenin maddeleri; kanser tedavisinde kemoterapinin yan etkilerine karşı önlem amaçlı kullanılan chamomile maddesinin bileşenleridir. 98 hasta üzerinde yapılan bir araştırma; papatyanın, kemoterapinin ve radyasyonun yan etkilerinden biri olan ağız yaralarının oluşma riskini azalttığını gösteriyor. Papatya özlerinin verildiği 20 radyasyon hastasından sadece birinde, üçüncü dereceden stomatit (ağız yarası) gelişmiştir. 46 kemoterapi hastasından ise sadece 10’unda bu rahatsızlık görülmüştür.

TÜMÖRÜ KÜÇÜLTÜYOR
Bu bitkinin iki türü vardır; sarı veya gümüş renginde çiçekleri olan papatya ve beyaz çiçekli Alman papatyası. Sarı papatyanın antioksidan etkileri vardır. Bu özelliği sayesinde kanserli tümörün büyümesine engel olur. Alman papatyasında ise ülser hastalığından koruyan bisabolol maddesi bulunmaktadır.

İLTİHAPLI YARALARI KÜÇÜLTÜYOR!
Yapılan geniş kapsamlı klinik deneyler; iltihaplı ciltlerin tedavisinde, papatya ekstresinin bulunduğu kremlerin, kortizonlu ilaçlardan daha etkili olduğunu gösteriyor. Öte yandan papatya; egzama hastalığında da kortizonlu ilaçlarla eş değer bir fayda sağlıyor. Ayrıca bu bitki; derideki yaranın büyüklüğünü gözle görülür ölçüde küçültüyor, kurumasına da engel oluyor.

ALERJİK OLANLAR PAPATYALI ÇAY POŞETİNE DOKUNMASIN
Papatyanın kullanımına bağlı olarak nadir de olsa alerjik reaksiyonlar gelişebiliyor. Örneğin; Avrupa’da bir kadın, doğum sırasında, içinde papatyadaki chamomile maddesinin bulunduğu bir lavman uygulamasının ardından hayatını kaybetti. Öte yandan papatya ve karahindiba bitkisi aynı familyaya mensuptur. Dolayısıyla, herhangi birine alerjisi olan, diğerini kullanmaktan kaçınmalıdır. Bu arada sarı papatyanın kullanımında, Alman papatyasına kıyasla daha fazla komplikasyonlar ortaya çıkabilmektedir. Taze bitkiye temas eden hassas kişilerde ise kontakt dermatit (sebum bezlerinin aşırı salgılamasından ileri gelen cilt hastalığı) görülmüştür.

ÇOCUKLARDA İSHAL SÜRESİNİ AZALTIYOR!
Papatya bitkisi sindirim sistemi bozukluklarında da çok faydalıdır. Altı aylıktan beş yaşına kadar 79 çocuk üstünde uygulanan bir çalışmanın sonucuna göre; bu bitki, elma pektini ile birlikte verildiğinde, diyare süresini önemli derecede azaltmaktadır. Bu çalışma kapsamında yapılan üç günlük tedavinin sonunda; çocuklardaki diyare süresi 5.2 saat azalmıştır. Papatyanın içinde bulunan chamomile ekstresi ve bisabolol maddesi, antiülser etkisi göstermiştir. Fakat bu çalışmada; diyare süresinin azalmasında, pektin lifinin etkisi tam olarak ölçülememiştir.

Write a Reply or Comment