Günümüzde birçok kadın 40’lı yaşlarda ilk kez anne oluyor. Bu da halk arasında ‘tosuncuk’ denilen, 4 kilo ve üzeri bebek dünyaya getirme oranını artırıyor.

Kadınların eğitim seviyesinin yükselmesi ve ekonomik hayata katılması gibi nedenler anne olma yaşını yükseltiyor. Son 30 yılda birçok ülkede olduğu gibi Türkiye'de ilk doğum yaşı 30'lu hatta 40'lı yaşlara yükselmiş durumda.

International Hospital Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı, Tüp Bebek Bölüm Başkanı Prof. Dr. İsmail

Çepni, “4 kilo ve üzeri kiloyla dünyaya gelen ‘tosuncuk’ bebekler, yalnızca anne-babanın uzun ve iri olması gibi genetik nedenlerle doğmuyorlar. Annenin sağlığında ortaya çıkan bazı riskler, bebeklerin iri olmasına neden olabiliyor” dedi.

Eskiden 35 yaşındaki gebeliklerin ‘yaşlı gebelik’ olarak tanımlandığını, insan yaşamının uzaması ve yaşam kalitesinin artmasıyla birlikte bu tanımlamanın artık 40 yaş üzeri gebelikler için yapıldığını belirten Prof. Dr. İsmail Çepni, kadınlarda yaş ilerledikçe doğal yollar ile gebelik şansının azaldığına dikkati çekti ni, 40'lı yaşlarda bu oranın yüzde 5'e indiğini ve üremeye yardımcı 'tüp bebek gibi' tedavilerle gebeliğin mümkün hale geldiğini anlattı.

Anne adayının bedeninde gebelik esnasında olağanüstü denilebilecek, ancak sağlıklı ve genç insanın tolere edebileceği ve uyum sağlayabileceği değişikliklerin olduğuna ifade eden Prof. Dr. Çepni, 40'lı yaşlardan sonra hamile kalan kadının, kalp damar, solunum, böbrek, iskelet, meme, cilt ve jinekolojik organlar özellikle de rahim olmak üzere her organ sisteminin etkilendiğini ve yükünün de arttığını dile getirdi.ANNE VE BEBEK TAKİP PROGRAMINA ALINIYOR

Prof. Dr. Çepni, 40'lı yaşlardaki annelerin gebeliklerinde ortaya çıkabilecek risklere karşı ilk önlemin, bir uzmana başvurmak olduğunu da vurgulayarak, gebelik öncesinde, kadında var olan kansızlık, diyabet, tiroit hastalıkları, hipertansiyon, kalp hastalığı, akciğer, böbrek ve diğer sistemler ile ilgili olarak ayrıntılı muayene ve uygun tedaviler ile annenin gebe kalmasından sonra bebeğin anneye ek yüklemeleri ile oluşacak sorunların çözülebileceğini anlattı.

Gebe kalındığında ise yine uzman takipleriyle hem annenin, hem bebeğin sağlığının takip edildiğini de belirten Prof. Dr. Çepni, bebeğin kromozoma bağlı ve yapısal özürleri ile ilgili olarak, gebeliğin 12. haftasında ikili tarama testi ve ayrıntılı ultrasonografi, 16. hafta civarında üçlü ya da günümüzde bu haftalarda onun yerine kullanılan dörtlü tarama testi yapıldığını anımsattı.

Prof. Dr. Çepni, bu yaşlardaki her anne adayından gebeliğin 18-19. haftalarında bebeğin içinde yaşadığı sıvıdan örnek (amniyosentez) veya daha geç dönemde bebeğin kordonundan kan alınarak (kordosentez ) bebeğin genetik özelliklerinin araştırılabildiğini de söyledi.